onsdag 19 maj 2010

Odlingsmani

Minns ni min dröm? Den där som involverade ett hus med stor trädgård på landet, odlingsmöjligheter och växthus? Men eftersom drömmen föga förvånande ännu inte infriats får man göra det bästa av situationen ändå. Jag är glad att jag har en stor balkong och lika glad för mitt stora vardagsrumsfönster med djupa fönsterkarmar i sydost. Och oändligt glad för att min fästman är (minst) lika odlingsintresserad som jag är, annars finns nog en risk att han lackat lite på all jord, alla krukor, pryttlar, skott och vattning. Eller gödseldoften som bäddar in vår balkong sedan gårdagens eko-gödsling. Tacksamhet.

Utomhusstatus:
1 stor buske amerikanska blåbär, övervintrad
1 liten buske amerikanska blåbär, övervintrad
1 hink potatis
2 körsbärsträd i miniatyr
2 urnor gul lök, frösatt
2 urnor vitkål, frösatt
2 urnor sockerärtor, frösatt
4 urnor smultron, 3 nya & 1 övervintrad

Inomhusstatus:
1 paprikaplanta, köpt uppdriven
4 timjanplantor
6 oregano
5 koriander
10 basilika
12 tomatplantor, frösatta
X antal paprikaplantor, frösatta på väg upp
/ Thérèse

Inga kommentarer: