onsdag 4 januari 2012

Nyår med lakritspannacotta


Maken och jag firade nyår ensamma i år, i stor kontrast mot i fjol då vi var på ett storslaget vackert bröllop i Stockholm. Men lika vackert som bröllopet var, lika fint var det att fira bara vi två. Med tre djur är det inte helt enkelt att gå bort en sån här kväll utan att ha ordnat djurvakt, även om det visade sig att katterna var relativt obesvärade av raketerna. Hunden, däremot, vägrade gå ut. Jag förstår henne visserligen, för det lät som om tredje världskriget brutit ut på vår gård.

Vi åt en underbar nyårsmiddag, och framför allt desserten måste jag dela med mig av: lakritspannacotta med färska hallon. Så löjligt enkelt och så vansinnigt gott! För den som inte vill använda sig av gelatin funkar det lika bra med agar-agar


Lakritspannacotta
(Vi gjorde den här mängden till oss två, men det blev för mycket och hade räckt till tre stora eller fyra mindre portioner. Av någon anledning upplever jag pannacotta som mäktigare med lakrits i än när jag gör den på bara vanilj eller vit choklad.)

3 dl vispgrädde *
1 vaniljstång *
2 tsk lakritsgranulat/lakritspulver (vi köpte vårt hos Ahlgrens konfektyr)
2 msk strösocker *
1 gelatinblad

Dela vaniljstången och skrapa ur de små fröna. Koka upp grädde, vaniljstång (med frön), lakrits och socker. Lägg under tiden gelatinet i blöt i kallt vatten, ungefär fem minuter. Dra av kastrullen från plattan och rör ner gelatinet i den heta gräddblandningen. Häll över i serveringsglas och låt stelna i kylskåp, minst två till tre timmar. Tänk på att låta gräddblandningen svalna lite innan du slår över dem i serveringsglasen, om du använder värmekänsliga glas. 

Servera med färska hallon, eller hallonsås gjord på frysta hallon som du värmer i kastrull och krossar lätt mot kastrullkanten. 

/ Thérèse

P.S. Vill du läsa min årskrönika så hittar du den här i bloggen Tankestormar. Där hittar du också en bloggserie som handlar om att lämna en ätstörning. De ännu publicerade delarna finns här, här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Hanna sa...

Lakrits och hallon är den bästa kombinationen! Måste prova :)