tisdag 23 april 2013

Somrig potatissallad

I helgen gjorde vi årets grillpremiär. Vi, och halva mitt twitter- och facebookflöde verkar det som. På en skyddad innegård i centrala Lund samlades vi med god mat, leksugna barn och två värmande grillar. Jag grillade en vegetarisk schnitzel från Hälsans kök och till det hade jag potatissallad. Hemgjord, så klart. Inte bara för att den är oslagbart mycket godare så, men för att jag då också kan göra den laktosfri.

Du behöver:
(för 4-6 personer)

10-12 potatisar *
4 dl creme fraische eller gräddfil *
0,5-1 dl majonnäs *
1 liten bananscharlottenlök
rikligt med färsk dill * (minst en dl grovhackad)
rivet citronskal (ca 1 msk) *
svartpeppar *
örtsalt *

Gör så här:
Skala potatisen och skär i mindre kuber. Jag gör dem ungefär lika stora som sockerbitar, men det går förstås att variera efter tycke och smak. Koka tills kuberna fortfarande har en aningens hård kärna, det brukar ta 10-15 minuter. Slå av vattnet, skölj med kallt vatten och låt potatiskuberna svalna helt.

Finhacka bananscharlottenlöken. Om den är väldigt färsk eller smakrik kan det räcka med en halv lök. Blanda ner i creme fraischen och smaka av med majonnäs, dill, citronskal, svartpeppar och örtsalt. 

När potatisen är helt kall, häll såsen över kuberna och blanda försiktigt. En slickepott hjälper dig att inte krossa potatisen. Strö över ytterligare lite dill - njut!

* ekologiskt alternativ finns

/ Thérèse

Inga kommentarer: