söndag 14 mars 2010

Jordiga gröna fingrar

Idag har varit en dag i vårens tecken. Jag har burit ner vinterkängorna till källarförrådet och passat på att röja runt lite där också. Sambon har putsat fönstren och jag har städat balkongen. När det torkat upp lite till ska jag dammsuga där ute också. Våra amerikanska blåbärsbuskar har klarat vintern över förväntan och är översållade av knoppar, och det verkar förvånansvärt nog som att även murgrönan överlevt i balkonglådorna. Smultronen ser tvärdöda ut, men det gör de ju alltid så här års så jag tror jag väntar ytterligare en tid med att slänga ut dem.

I vardagsrumsfönstret gror det för full fart i vårt miniväxthus. Vitkålen letade sig ovanför jorden på bara ett par dygn och i dag, en vecka efter sådd, har de första tomatskotten gjort entré. Jag har precis planterat ett tjugotal squashplantor i småkrukor, gamla förpackningar av till exempel Herbamare, lättdryck och creme fraise är alldeles lagom att förkultivera fröer i när de "riktiga" krukorna sinar. Nu ska jag strax förbereda det andra drivhuset som ska rymma gul lök och de sista vitkålsfröna. Om nån månad är det dags för morötter, dill, sallad och sockerärtor, men de sår jag direkt i urnorna på balkongen. När jag ändå var i farten passade jag på att plantera om nån liten oidentifierad succulent här i arbetsrumsfönstret och ett par av våra allt för många ampelliljor. De som verkligen är i akut behov av ny jord - våra två aloe veraplantor - får dessvärre vänta ytterligare lite på livräddning - vi har inga tillräckligt stora krukor ännu!
Tomat! (Och ett hörn vitkål längst till höger)

Vitkål i långa rader - ska bli spännande att se dessa små krabater förvandlas till de där bowlingkloten man köper i mataffären ...

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: