fredag 5 mars 2010

Meteorologisk vår

"Dygnsmedeltemperaturen hade på torsdagsmorgonen legat över noll grader sju dygn i sträck på mätstationerna i Falsterbo, Malmö och Lund. Och när det väl har varit så, då finns ingen återvändo. Definitionen för vår är enligt SMHI just dessa sju dygn på raken. Det betyder att våren anlände till sydvästra Skåne den 25 februari. " Sydsvenskan 2010-03-04
Jag undrar verkligen var den där mätstationen i Lund är belägen - inte här ute hos oss i alla fall, det vill jag lova! I flera dagar har vi haft allt annat än noll grader i dygnmedelstemperatur, så vida SMHI inte har något finurligt sätt att göra minusgrader till plus - i matematiken fungerar det ju, så varför inte också i meteorologin? Mellan fyra och sju frostgrader har vi haft, och inte ens mitt på dagen har termometern orkat sej över nollan. Men men, säger de att det är vår så är det väl bara att acceptera. Men jag måste nog ändå lämna ett litet veto och poängtera - det är en ruskigt kylig vår vi har här i söder!
Men idag lyckades jag hitta årets första vintergäck!

I ett solvarmt hörn där snön äntligen smält bort har några modiga krakar vågat sej upp. Det gillar jag!

/ Thérèse
P.S. Man skulle kunna tro att jag har en viss besatthet över våren, med tanke på den senaste veckans upprepade bloggposter i ämnet. I så fall tror man helt korrekt. D.S.

Sydsvenskan, SvD, Aftonbladet, Aftonbladet, DN,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Claus sa...

Hej
Skönt att vi är flera som blir besatta av våren. Nu börjar jakten på vårtecken, äntligen