torsdag 4 mars 2010

Ge mig vår!

Den där våren jag skrev om i söndags fick skrämselhicka och kom av sej. Förvisso har solen strålat från en fantastiskt klarblå himmel i princip hela dagen, men när jag gjorde ett tappert försök att dricka förmiddagste invirad i en filt på balkongen fick jag raskt ge upp mitt projekt. Mot två små minusgrader kunde inte den ännu så länge ganska bleka marssolen konkurrera, och jag fick fortsätta min testund framför datorn i arbetsrummets värme.

Men jag vill verkligen, verkligen ha vår nu. Hela min kropp längtar efter långpromenader i vårsolen, att få spana efter vårlökar och lägga av vantar och vinterjacka. Jag bläddrar bakåt i bloggen och hittar det här inlägget från den 7 mars i fjol, då stod snödroppar och vintergäck i full blom. Jag börjar känna mej som en äggasjuk höna som vankar fram och tillbaka, i desperat längtan efter att få dra igång. Men till helgen får det vara nog, då ska balkongen vårstädas och förberedas för sommargrönska. Fröer ska inhandlas och förkultiveras här inne. Förra årets mototssuccé ska upprepas, och jag ska försöka komma ihåg att gallra så vi slipper spiralmorötter. Jag bläddrar i boken jag köpte på rean och planerar allt vi ska odla. Dill, sallad, lök, smultron, blåbär - jag vill ha vår!
I väntan på våren blir det bilder från vardagsrumsfönstret

Vår svärmorstunga överraskar oss med att blomma, den borde slå ut vilken dag som helst!

Även en av våra novemberkaktusar är i blomtagen. Den har ju aldrig riktigt haft koll på det där med månader: november - mars - who cares?

Orkidéerna är inne på andra blomningen. Alla våra fyra phalaenopsis har satt en ny stängel vardera, och blommar nu stort och grant

Den blommade i mars förra året också. Och i februari.

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: