söndag 23 januari 2011

Längtan

Min vårlängtan har nog slagit rot i mig tidigare än vanligt. Min minibibel "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson ligger uppslagen på köksbordet, och jag läser och planerar inför vårens och sommarens odlingar. I fjol odlade vi med gott resultat timjan, dill, plocksallat, tomater, potatis, smultron, amerikanska blåbär, morötter, paprika, lök och basilika och jag klurar nu på vad som ska bli årets utmaning. Det ska också bli spännande att se hur vårt fikonträd och våra två olivträd som vi fick i bröllopspresent har klarat vintern på balkongen - de står förstås ordentligt inpackade och ser faktiskt ut att vara vid liv! När jag var ute och gjorde en första okulärbesiktning av balkongens övervintrare såg dessutom vårt kärnsådda körsbärsträd ut att ha klarat sig. Nu är det bara i akut behov av större utrymme för att få plats med alla rötter! Åh, jag längtar!
Tomatplanta sen i fjol
/ Thérèse

Inga kommentarer: