måndag 31 januari 2011

Marängmani

När maken och jag gifte oss i början på september bakade jag våra bröllopstårtor själv. Det gick åt en hejans massa äggulor till alla krämer, fyllningar och sockerkaksbottnar, men påfallande få äggvitor. På svärmors uppmaning frös jag in dem i påsar och byttor för framtida bruk, men vi har ärligt talat varit ganska dåliga på att använda dem. Men vad gör man enklast och godast av äggvitor - maränger så klart! Så ikväll har vi gjort två omgångar maränger, och i skrivande stund har vi blott en omgång kvar ... Den första gick åt till sista smulan när vi tittade på Sherlock Holmes - har jag sagt att jag älskar SvtPlay?

Marängerna som överlevde Sherlock Homes ...

Recept för omkring 30 maränger:

1 d äggvita (ca 3 ägg) *
2 dl socker *
½ krm ättika eller citronsaft*

Vispa äggvitan och ättikan på låg hastighet och vispa ner hälften av sockret, lite i taget. När du har tillsatt 1 dl socker, öka hastigheten och vispa på högsta effekt till smeten är blank och krämig - skålen kan då vändas upp och ner utan att innehållet rinner ut. Vänd försiktigt ner den sista decilitern socker och klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 130 grader tills marängerna lossnar från pappret, det tar 45-60 minuter. Låt svalna på ett galler och ät sedan med stor glädje!

* ekologiskt alternativ finns

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: