tisdag 12 juli 2011

Att fånga dagen

Det där med semester blir det inte mycket av i år. Jag började jobba en vecka innan skolan slutade, och jag kommer att ha en vecka ledigt (eller möjligen nästan två beroende på när uppropet blir) innan skolan drar igång igen i höst. Tidigare år har det känts fruktansvärt tungt, men i år känns det trots allt helt okej. Vi tar oss runt och gör små utflykter om kvällarna i den mån jag orkar, och på helgerna reser vi till landet eller gör lite längre turer här i Skåne. Eller till Östergötland, dit vi ska i helgen. Det blir carpe diem i koncentrerad form. Under de fyra timmarna på kvällen som jag har efter att vi ätit middag och innan jag borde sova, går det ändå att göra ganska mycket. Framför allt om man bestämmer sig för att stryka alla måsten. Igår kokade jag till exempel fyra burkar blåbärssylt och bakade en blåbärspaj. Bara för att det är så gott och för att jag älskar att pyssla i köket, trots att jag inte har tid. Det handlar om att hitta de där små sakerna som bjuder på semester- och ledighetskänsla. I helgen gick vi en fyratimmarspromenad i Södra Sandby, och hittade bland annat en gömd lekplats med en linbana. Den var jag självklart tvungen att provåka både en och fem gånger. För att känna vinden i håret, pirret i magen och friheten i hela kroppen. För att ta vara på det lilla. 
Undrar vem som uppskattade åkturen mest - matte eller vovve?
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,