tisdag 3 maj 2011

Sköna gröna maj?

När jag i morse bläddrade igenom mina vänners statusuppdateringar på facebook, blev det strax tydligt att det snöat i stora delar av landet. Från Stockholm, Göteborg, Örebro och Karlstadtraken kom uppdateringar om vit nederbörd. Här i Lund har vi ännu sluppit snön - även om här faktiskt kommit några små hagelskurar - men attans vad kallt det blivit! Från att det i lördags var nästan tjugo grader varmt, visar termometern i skrivande stund ynka fyra plusgrader. Var tog våren vägen? I april var det nästan försommar, nu verkar det som att vi hoppat bakåt två månader i tiden, och jag har haft både mössa och vantar när jag cyklat till skolan de senaste dagarna. Det är i tider som dessa jag är djupt tacksam för den inglasade balkongen. Trots den påtagliga temperaturdippen är det fortfarande full fart där ute. Fikonträdet är översållat av blad, så nu väntar vi bara på frukterna också. I morotsurnan måste jag ta tag i det jag är allra sämst på när det kommer till odling - att gallra. Trots att jag intellektuellt sett inser att man inte kan odla fem morötter per kvadratcentimeter utan att det blir mycket skruvade morötter, bär det mig ändå emot att dra upp de små liven... Men det måste göras. Även dillen har kommit en bra bit uppåt, och det är snart dags att plantera om paprikaplantorna. De står fortfarande i krukorna där jag sådde dem tre och tre, och skulle må bra av lite ny jord och bättre utrymme. Tomaterna får klara sig ytterligare någon eller några veckor i sina nuvarande krukor, men de närmar sig en halv meter i höjd och är duktigt yviga, så snart är det dags för större husrum även för dem. Har jag sagt att jag älskar min balkong?
Det är inte bara jag som älskar balkongen förresten! Även katterna - här Saga - uppskattar värmen och grönskan här ute.
Strax ska jag bege mig iväg och tala om självskadebeteende hos ungdomar hos en teologgrupp här i Lund. Men eftersom det hällregnar ute och jag fått nog av blöta cykelturer de senaste dagarna så blir det nog banne mig bussen i stället!

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: