torsdag 5 maj 2011

Utomhusmiljö

Mannen och jag bor i en hyreslägenhet och har det kommunala bostadsföretaget som hyresvärd. Jag har tidigare skrivit ett par inlägg om hur vi trivs med det, bland annat här och här. Idag är det faktiskt dags för ytterligare ett uppskattande inlägg som rör det arbete hyresvärden gör, och den här gången gäller det utomhusmiljön. 

Jag har bott hos flera kommunala hyresvärdar och i ännu fler kommunala bostadsområden, men inte någon stans har jag upplevt att det har satsats så mycket på utomhusmiljön i bostadsområdena som det görs här. Våra hus är byggda i fyrkanter så att fyra huskroppar skapar en kvadratisk innergård. På nästan varje gård finns en stor utomhusgrill med stadigt galler och gott om sittplats. Här finns mängder av lekplatser med gungor och klätterställningar, men också basketkorgar, bandymål och i utkanterna av området även tennis- och bandyplaner. På varje gård finns dels stora, höga och lummiga träd men också låga buskar och blomsterplanteringar. I gångstråken (för här får inga bilar köra) står stora urnor med små träd och blommor planterade. Här och var finns en damm, lite porlande vatten eller ett stenröse. Mot en husvägg har det byggts ett växthus och mot alla husgavlar klättrar kaprifol eller andra klängväxter, som dessutom belyses nattetid. 
Ett litet bi som jag hittade i en av alla vinbärsbuskar
Det bästa av allt insåg vi faktiskt bara härom dagen. På gårdarna finns nämligen inte bara bildsköna träd och buskar, här också fullt av bärbuskar och fruktträd. Alldeles här utanför mitt arbetsrumsfönster står nio vinbärsbuskar och ett äppelträd. På granngården har det alldeles nyss planterats tio rabarberstånd, ett tjog blåbärsbuskar, dubbelt så många krusbärsbuskar och ett och annat körsbärsträd. Jag blir nästan löjligt glad när jag tänker på alla de barn som växer upp i det här området som, trots att de inte bor i villa med trädgård, kommer kunna gå och plocka frukt och bär hela sommaren. Det här är inte bara övergivna miljonprojektsgårdar som ingen sköter och där ingen vill vistas - här är grönt, vackert, välskött och dessutom - välsmakande. Det gör gott för välbefinnandet!

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Becca sa...

Vad mysigt du får det att låta.

Jag bodde i miljonprojekt med lekplats och fruktträd. Dock blev de ganska hårt åtgångna när grannskapets ungar klättrade i dem för att få tag på körsbär...

I mitt nuvarande miljonprojekt finns det inget ätbart, men kolonilotter precis utanför min inglasade balkong.

Fröken Grön sa...

Det var ingen dålig hyresvärd ni har! Hoppas att du också får en paus i vardagen då och då så att du kan tassa ut och njuta av frukt och bär.
Ha en bra start på helgen som kommer, - det ska visst bli sol och varmt igen, hurra!
/Anna-Karin

Thérèse Eriksson sa...

Becca: Jag tycker verkligen att det är mysigt - det gäller bara att välja vad man tittar på. De gamla husfasaderna i gult sextiotalstegel är kanske inte så himla lajbans, men däremot glädjen i barnen som leker i de anlagda bäckarna eller spelar basket på planen eller springer på gräsmattorna. Selektiv blick ;-)

Fröken Grön: Nej, jag är faktiskt riktigt imponerad. Det är LKF, den kommunala här i Lund, och de överträffar alla mina tidigare erfarenheter. Nu väntar vi bara på att få våra nya tapeter här inne i lägenheten också, så ska jag vara riktigt glad och nöjd ;-)

Jag hoppas verkligen på sol till helgen, ska jobba på plantskolan igen och det är definitivt mysigare med sol och värme :)