onsdag 1 juni 2011

Linnebjärs naturreservat

Ikväll var det Linnebjärs naturreservat som blev målet efter jobbet. Strax nordöst om Lund, utanför Odarslöv, ligger ett litet naturreservat som en ö utslängd på åkrarna. Ett oerhört vackert område med mängder av ekar, lindar och gamla träd, blommande liljekonvaljer, smultron och en hel kör av olika fåglar som sjöng under vår promenad. Här och var öppnade den täta lövskogen upp sig i gläntor, eller skapade små fönster ut mot åkrarna. En riktigt skön kvällsrunda blev det, i alla fall om man bortser från de aggressiva myggen. 
Svampstuvning, någon?
Finns det något vackrare än ekar?
Den-här-jag-alltid-glömmer-vad-den-heter
Liljekonvalj
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Helena sa...

Har ni varit på kullabergs naturresarvat? Rekomenderar annars att ni åker ditt! ( en bit att köra, men det är det värt!)

Var inne om skånetrafiken en dag och hittade ett häfte "naturochkulturbussen". Kolla in den, vet ja! :)

Thérèse Eriksson sa...

Helena: Jag vet faktiskt inte om jag varit där eller inte. Jag var ju ganska mycket i Skåne fram till mitten av tonåren, och besökte en hel räcka olika naturreservat och liknande. Tyvärr minns jag liksom dem inte till namn (absolut inte dem jag besökte som barn) men ganska ofta känner jag igen dem, helt eller delvis, när jag besöker dem på nytt. Så vi får väl helt enkelt åka dit och testa :)

Natur och kulturbussen har jag hört talas om, eller sett reklam för i alla fall. Kanske värt att kika närmare på alltså!