måndag 20 juni 2011

Quorngryta med fransk senap

På vegetariskt.com finns en uppsjö spännande recept som jag börjat laga mig igenom de senaste veckorna. "Festlig quorngryta m fransk senap" har blivit något av en favorit som jag gärna delar med mig av, i vanligt ordning i något modifierad form i jämförelse med ursprungsreceptet.

Du behöver:
1 pkt quornbitar (300 g)
200g färska champinjoner *
1 röd eller grön paprika *
Cocktailtomater(ca 10-12st) *
1,5 dl matlagningsgrädde *
1 dl crème fraiche *
1 dl vatten eller lättmjölk *
2 msk fransk senap
salt, peppar, cayennepeppar, chilipulver
färsk basilika *

Gör så här:
Dela champinjonerna i stora bitar och paprikan i något mindre. Fräs tillsammans i en stekpanna. Tillsätt quornbitarna och stek allt tillsammans tills det har mjuknat och fått stekyta. Häll på grädde, crème fraiche och mjölk/vatten. Tillsätt den franska senapen, samt salt och peppar, cayenne och chili efter behag. Låt stå och puttra en kvart. Dela tomaterna i halvor och häll i dem, låt stå på svag värme tills tomaterna mjuknat.

Servera med ris, tageliatell eller bulgur och rör ner rikligt med färsk basilika innan servering.
Smaklig spis!

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Hanna sa...

Oh..! Det där verkar som ngt jag skulle kunna både tycka om och kunna göra! :o)

Hmm.. Om man gör på ett helt paket quorn håller det sig i kylen ngn dag sen? Om det är tillagat alltså. Det känns som sånt himla slöseri att köpa ett helt paket quorn bara för en portion och sen slänga resten..

Thérèse Eriksson sa...

Hanna: Ja visst sjutton, du har ingen frys? Jag tror absolut att den håller sig några dagar i kylen även sedan den tillagats. Jag glömde bort ett halvt paket tinad (men inte tillagad) quorn i kylen med den var helt ok efter fem dagar. Lagar du den här grytan typ en måndag tror jag du utan problem kan äta den både tisdag och onsdag också. För nej, att köpa bara för att slänga känns ju helt meningslöst...

Hanna sa...

Nu har jag testat! Det blev ju riktigt gott! :o)

Nej tyvärr ingen frys, ett litet frysfack men det gör inte så stor nytta tyvärr..