Sedan vi flyttade in i vår nya lägenhet har vi börjat få direktreklam. Det är ingenting jag önskar, men jag har varken kommit ihåg eller orkat ta mig i kragen och sätta upp en "Nej tack"- skylt på dörren. Eftersom vi haft hantverkare här den senaste veckan har kaoset varit mer eller mindre konstant, och reklamen har flutit omkring i drivor. Igår samlade jag så ihop alla blad och tidningar vi fått de senaste tio dagarna ungefär, och det blev så ruskigt tydligt varför jag avskyr reklam. Enligt en fotnot i den här artikeln i Sydsvenskan får man i snitt femtio kilo reklam per person och år, och minst 70 000 ton reklam produceras. Det är horribelt. I morgon är det jag som plitar upp en skylt på dörren, för det här är verkligen inte okej. Dessutom tänker jag ta kontakt med NIX-registret. Förutom den spärr man kan skapa hos dem för att slippa telefonförsäljare, kan man också registrera att man inte vill ha adresserad reklam i sin brevlåda. Mängden returpapper hos det lokala bostadsbolaget här i Lund minskade med 60 ton under 2009, genom att tacka nej till reklam. Det motsvarar 850 träd - det gör skillnad.
Ungefär tio dagars reklamskörd. Galet. |
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om direktreklam, reklam, miljö, nej
4 kommentarer:
Åh, tack för tipset om spärren mot adresserad reklam! Har bett om att få en blankett nu, jag visste faktiskt inte att det fanns. Tyvärr tycker jag att min lilla lapp på dörren har begränsad effekt.
Jag insåg att min lapp på dörren är rätt effektiv när den varit spårlöst försvunnen i 2 veckor...
Nu sitter en ny lapp på dörren istället för den som försvann. Då slipper jag gå med pappersåtervinningen så ofta.
NIXa direktreklam vore ju något att överväga faktiskt.
Jag får en del reklam ändå, trots nej tack skylt. Men avsevärt mycket mindre. Spärren mot direktreklam låter super, visste inte att den fanns (jag har bara hört talas om NIX när det gäller telefonförsäljare), men när jag försökte ringa dem behövde man en fast telefon.
Sofia: Jag tyckte verkligen att lappen gjorde stor skillnad. Visst, man får fortfarande adresserad reklam (den får man ju tacka nej till hos varje enskilt företag), lokaltidningen och sånt plock, men det är en oerhörd skillnad mot hur mycket vi får nu.
Becca: Instämmer, vi vart också av med vår skylt en period tidigare, och märkte en ordentlig skillnad.
Therese: Rackarns! Men på NIX wikipediasida står det:
Från en mobiltelefon ringer man istället deras manuella kundtjänst på telefon 08-738 40 70 och anger namn och adress.
Kanske värt ett försök?
Skicka en kommentar