torsdag 14 april 2011

Mission: krukodling

Sockerärtorna växer och frodas
Det har nog inte undgått någon att ett av den här bloggens mål är att slå ett slag för krukodling, balkongodling eller odling i urnor - kärt barn har många namn! För mig har det blivit till något av en rafflande utmaning att se vilka frukter, bär och grönsaker jag kan få att slå rot och växa i min fönsterkarm eller på balkongen. Med en mycket trädgårdsintresserad mor har jag sedan barnsben hört att den och den växten kräver si och så stort radavstånd, och den och den sorten vill ha stora hav av jord att breda ut sig på. Det är mycket möjligt att vissa växter är just precis så kräsna, men jag trodde länge att det var någon sorts minimikrav för allt som grönskar. Tvärt om nöjer sig förvånansvärt många faktiskt med en större kruka eller urna. Om sedan odlingskärlet är en skurhink, en mjölkkartong eller en gammal kattlåda spelar inte så stor roll, så länge kärlet är någorlunda anpassat till det man ska odla. Dill, sallatsblad och spenat sår jag i låga men vida kärl (där en gammal kattlåda faktiskt är fullt dugligt!), för att så morötter behöver kärlet bara vara djupt (men inte särdeles djupt) och tomater och paprika som behöver mer rotsystem för att kunna bära upp större frukter planterar jag i skurhinkar eller liter större hinkar i zink. 

Det är så lätt att odling blir en avancerad konstart, endast åtkomlig för en utvald skara människor. Och det ska inte förringas - ska man odla grönsaker för mer än husbehov eller det höga nöjets skull, förslår så klart inte krukor och hobbykunskaper. Men för oss som inte har högre ambitioner duger det faktiskt alldeles utmärkt. Jag tillhör dessutom en generation där allt fler blir medvetna om hur vi människor påverkar miljön, och där allt fler också önskar så och odla sina egna grödor. Men i ärlighetens namn: de allra flesta i min ålder har inte tillgång till några vidsträckta odlingsland, däremot har så gott som alla tillgång till ett odlingskärl, en påse jord och en fönsterkarm. Det värsta som kan hända är att fröet inte gror eller att plantan dör, och då är det bara att sätta ett nytt frö. Därför är det viktigt för mig att uppmuntra till och visa på att det faktiskt går att odla både grönsaker, frukt och bär i kruka. Att det inte finns något hemligt recept, utan det är fritt för alla att pröva. För att det är grönt. För att det är skönt. För att det är vilsamt, utvecklande, roligt och gott! Och inte minst - för att det går!

/ Thérèse - envis 82a
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Becca sa...

Tack!

Det var precis den motivation jag behövde för att fortsätta kämpa med min balkong.
Jag blir så ledsen när allt bara dör, men som du säger; det är bara att sätta ett nytt frö.

Lunkentuss sa...

När jag var i yngre tonåren hittade jag några potatisar i skafferiet som börjat skaffa sig eget liv. De slängde jag ner i en plasthink som bodde på balkongen. Det blev små men supergoda potatisar!
Så nog går det.

Thérèse Eriksson sa...

Becca: Roligt att du fortsätter - det är det enda sättet att få det att funka. Bara på't igen!

Lunkentuss: Visst går det - hinkodlad potatis är mums!

Trassel sa...

Du glömde att skriva kryddor! =) DET ska jag odla när jag flyttar hemifrån!

Kraam

Thérèse Eriksson sa...

JozzAn: Så sant! Det är nog mest för att jag tycker kryddor (annat än dill och sånt) är lite knepigt. Har just dödat min tredje kruka timjan utan att begripa vad som gått fel =/