söndag 3 april 2011

Nya marker

Den sista veckan har varit katastrofal ur ett bloggperspektiv. Däremot har den inneburit en hel del spännande saker utanför bloggosfären, däribland fotografering i en gammal ladugård. Men mer om det blir det om några månader.

För var dag som går fattar våren ett allt säkrare grepp om Lund, och jag njuter i fulla drag. Även om det varit grått och regnigt nu ett tag, har vinterns råa kyla helt släppt taget. Vårblommorna ger färg i var och varannan rabatt, syrenknopparna är pistagegröna och gräset håller sakta på att överge sin gulbruna ton. När vi i måndags fick nya golv här i lägenheten var vi tvungna att flytta alla möbler från våra båda sovrum och hallen in i köket och vardagsrummet. En hel del förpassades ut på balkongen, däribland våra tomatplantor. Och där har de faktiskt stått sedan dess! Möjligen är det något för kallt för dem nattetid, men de tycks ändå ha klarat det bra. Jag hyser gott hopp om att få starka och stabila plantor i år, balkongen är ju trots allt inglasad! Sockerärtorna är ett par decimeter höga vid det här laget, blåbärsbuskarnas blad har öppnat sig ordentligt, och i går kröp även de första små gröna skotten av paprikaplantorna upp ur jorden. Det är underbart att se hur det, från dag till dag, händer saker i mina små odlingar. Jag älskar det!
Dagens långpromenad gick till Rinnebäcksravinen i västraste Lund. Det var nya marker för oss båda, men det var ett oerhört vackert naturreservat som för tankarna lite till sagan om ringen trilogin.
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Vardagsninjan sa...

härligt med nya golv och att plantorna klarade sig.
blev lite orolig att du hade försvunnit från bloggandet då det är en liten vardagsglädje att titta in på din blogg till morgonkaffet. men så idag vips tre inlägg =D

Thérèse Eriksson sa...

ninja: Ja, det är riktigt skönt med nya golv faktiskt, det var hög tid får man väl säga.

Så glad jag blir för dina snälla ord om bloggen - det värmer och peppar mig. Så tack! :)

Ingrid sa...

Du får allting att se så fantasieggande ut! Rinnebäcksravinen har jag ju sett många gånger, men inte så här spännande!

Thérèse Eriksson sa...

Ingrid: Oj, så glad jag blir - tack! Just fantastieggande tyckte jag verkligen att ravinen var. Jag har ju inte sett den förut men fick verkligen associationer till sagor och magi. Kul att det går genom linsen!