måndag 21 mars 2011

Balkongliv

Rosmarin, köpt i kruka
I helgen gav vi balkongen en första ordentlig uppfräschning. Hittills har alla urnor, odlingsskärl, krukor och jordpåsar ståt huller om buller sedan inflytten, men nu börjar någon sorts ordning ta form. De avflyttande hyresgästerna lämnade en grön fekjgräsmatta på golvet som, även om den inte är fager, är snyggare än de slitna betonggolvet och framför allt avsevärt varmare! För några veckor sedan hittade vi tre ordentligt stora odlingskärl (någonstans mellan tjugo och trettio liter skulle jag tro) och körsbärsträdet har nu fått lite mer utrymme kring rötterna. I går kväll planterade jag också om alla mina små tomatplantor som nu fått varsin egen kruka. Har jag tur slipper jag en ytterligare omplantering, och kan bara plantera över dem i hinkar om någon månad. Även sockerärtorna har vuxit så det knakar så de fick också ny jord igår, dem ställde jag däremot i en gemensam stor kruka, tror det blir enklare för dem att få något att klättra på då. Tomaterna står fortfarande inomhus, men jag lät faktiskt sockerärtorna stå ute på balkongen. De kan ju sås så snart jorden går att bruka, så jag håller tummarna för att det funkar. De tycks i alla fall ha klarat natten galant!
Den mindre av våra två amerikanska blåbärsbuskar - de är båda översållade med knoppar!
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: