tisdag 22 mars 2011

Främmande fågel

När jag klev ut från tentasalen vid lunch möttes jag av strålande solsken. Redan på morgonen hade vädret känts lovande, och när jag trampade hemåt var jag tvungen att skala av både mössa, vantar och halsduk. Maken och jag bestämde oss därför att ta en vända i solen, så vi har haft en riktigt härlig eftermiddag (och hunden har fått ännu en fyratimmarspromenad). När vi ätit lunch i Stadsparken passerade vi fågeldammen, där maken fick syn på en mycket märklig fågel som simmade runt. Så vitt vi kunde se var den helt ensam av sitt slag i dammen. Är det någon som kan identifiera pippin på bilden här nedanför? I mina ögon ser den mest ut som en korsning mellan gräsand och, tja, någon papegojfågel kanske, men det känns inte helt rimligt? Någon som har något (bättre) förslag? 
Främmande fågel
/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

11 kommentarer:

Medicinrättsbloggen sa...

Jisses vad vacker! Dina foton är alltid så tokfina!

Anonym sa...

En liten Mandarinand!

Helén sa...

Neeeej, absolut inte Anna, hon snubblade på målsnöret... men hade ju faktiskt också det värsta svårigheter man sett i den dåliga psykiatrin... låt oss få berätta när vi orkar. Den värsta dagen i Anders och mitt liv.

Helén sa...

Vad hjälper det att någon förstår, när de som har makten inte har en susning...?

Myownhome sa...

Hihi, ingen aning om vad det är för fågel men det var en himla fin bild!! :)

Ha det gott
/Johanna

Thérèse Eriksson sa...

Sofia: Tack fina du!

Det verkar du ha helt rätt i - tack!

Helén: Jag har inga ord. Det gör så ont i mig och jag kan inte förstå den sorg och den smärta ni nu tvingas genomleda. Kan jag göra något, kan jag underlätta så det minsta lilla, så låt mig veta. Om du bara behöver någon som lyssnar, läser eller vad det än kan vara. Var rädd om dig - var rädd om er, finaste Helén.

Myownhome/Johanna: Haha, ungefär så tänkte jag också ;-) Och som anonym och en annan vän till mig föreslagit, så tror jag numera också att det är en mandarinand!

Anonym sa...

Riktigt häftig! Kul att du fick en bild på den snyggning-anden!

Anonym sa...

Riktigt häftig! Kul att du fick en bild på den snyggning-anden!

Ingrid sa...

Fantastiskt fint foto på en mandarinand! Du tar underbara bilder, en ren njutning att se.

Thérèse Eriksson sa...

enlitenpaus: Ja, visst är den häftig! Hade aldrig tidigare sett något liknande.

Ingrid: Tack snälla du! Så glad jag blir! :D

Joakim Pihlstrand-Trulp sa...

Vacker bild och fågel! Tänkte först att det kunde vara en dopping med det skägget, men ändå inte. Mandarinand alltså. :-)

Här är ett till blogginlägg om Aix galericulata.