torsdag 17 mars 2011

Odla tomater

Jag har länge trott att tomater är oerhört exotiskt och svårodlat i Sverige. När jag så till sist vågade prova blev jag glatt överraskad - det var inte alls särdeles svårt! Fröna ska sås mellan åtta och tio veckor före planerad utplantering vilket brukar bli i slutet på mars eller början av april. Målet är att nattemperaturen inte ska krypa under åtta plusgrader. Jag sådde mina frön för en vecka sedan eftersom de ska bo på min inglasade balkong. Där är det redan 3-5 grader på natten, så de kommer förhoppningsvis att klara sig fint där om några veckor!

Jag förkultiverar mina frön i små krukor i såjord (näringsfattig jord) och täcker krukorna med plastfolie tills dess att de första gröna bladen sticker upp. Jag sätter mellan två och fem frön i varje kruka, beroende på hur stora krukorna är. Eftersom fröna, när det kommer upp, vill stå ljust så brukar jag låta mina sådder stå i fönsterbrädan redan från början. När plantorna kommit upp några centimeter och fått ett eller två bladpar är det dags att skola om dem och ge dem en egen kruka. Nu vill plantorna ha mängder av ljus - ställ dem i det fönster med flest soltimmar om dagen. Självklart kan man också kompensera med lysrör, men det är ingenting jag känt behov av. Enligt Lena Israelsson vill plantorna nu ha det något svalare, 15-18 grader, men glöm inte ljuset. Jag har inte hittat någon annan kompromiss än att stänga av elementet under, vilket funkat finfint. Håll plantan lätt fuktig, låt inte torka ut. Över huvudtaget är det viktigt att tomatplantorna är jämnt bevattnade, så det är lika bra att vänja sig redan när plantorna är små. 

När plantan är omkring 15 centimeter hög kan de behöva ytterligare en omplantering. Sätt då ner den befintliga jordklumpen i en kruka som du bottnat med jord, och fyll på med ny jord upp till det första bladparet. Det ger stjälken fler rötter och ger en stabilare planta, något som kan behövas, inte minst när man är nybörjare på tomatodling. Plantorna tenderar att bli skrala och rangliga innan man fått in den rätta "knycken". 

Några veckor efter första omplanteringen är det dags att gödselvattna, och när så utetemperaturen nattetid nått minst åtta grader är det dags för utplantering. Glöm dock inte att avhärda plantorna - att succesivt vänja dem vid utevistelsen - för bästa resultat. Väl ute på balkongen så mådde mina plantor bäst i lä (som bekant så blåste det ju rätt bra på vår förra balkong så det var ju lite si och så med den saken), i stor kruka (de bästa plantorna stod i i tiolitershinkar) och med jämn tillgång till vatten (vilket är enklast att uppnå i just stora odlingskärl). Jag hjälpte plantorna lite med pollinering, genom att skaka plantorna eller knäppa lite på blommorna. Mina plantor skulle tjuvas, det vill säga att plocka bort nya skott som växer fram i bladvecket vid stammen. Alla behöver dock inte tjuvas, så läs på fröpåsen! Sen är det bara att stötta och binda upp plantorna efter bästa förstånd och förmåga. Och så klart - njuta av tomaterna när de väl är röda om mogna!

Till sist: jag är på inget sätt en expert inom området. Det jag skriver här är helt enkelt en kombination av vad jag själv erfarit, och vad jag lyckats läsa mig till. Har du andra erfarenheter eller tips - dela gärna med dig i kommentarsfältet! Som tidigare vill jag tipsa om Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården som just utkommit i nyutgåva. Den är en grönsaksodlares bästa vän!

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Becca sa...

Det är nästan så att jag blir sugen på att prova.

Mina frösådda tomater har alltid dött innan omplanteringen, så jag har köpt plantor på affären för att överhuvudtaget få några tomater :)

Jag skulle tro att jag är för otålig. Det kanske vore bra terapi...

Thérèse Eriksson sa...

Becca: Jag tycker absolut att du ska prova igen! Även om det är lite moment med att plantera om dem, så är det faktiskt inte så avancerat. Ge det ett försök - det vore ju trädgårdsterapi i sin renaste form :-)

Varken sa...

Riktigt bra skrivet och jag tycker att du fått med allt som behövs!

Ett tips jag kan dela med mig av är att täcka jorden i krukorna med något, till exempel gräsklipp eller löv - det gör det mycket lättare att hålla jorden jämnfuktig. Och så är det viktigt att gödsla lagom hela sommaren!

Minna sa...

Fick länk till din sida av Liv. Ojade mig lite över mina tomater som jag inte får nån hyfs på, men efter att ha läst detta har jag liiiite hopp om att lyckas nästa sommar. Detta år fick jag bara 6 tomater. På tre körsbärstomatsplantor. :(
Jag vill dock inte plantera ut dem på en skyddad balkong utan i trädgården. Kan det gå tro? Jag har inget växthus.
Mvh/Minna