tisdag 8 februari 2011

Håll i hatten!

Vill minnas att jag bara för någon dag sedan nämnde blåsten som kan härja i våra östra delar av Lund. Vill minnas att jag också nämnde hur utemöbler kunde blåsa omkring här ute. Jag kan idag konstatera att det ibland faktiskt är bäst att hålla truten. Sedan i går kväll blåser det storm här i Skåne, med diverse mer och mindre spännande och kreativa resultat. Sydsvenskan skriver att Öresundsbron stängts av i perioder, att många är utan el och att många vägar spärras av nedfallna träd. Även riksmedierna rapporterar om stormens biverkningar.

Själv kan jag berätta att någon av mina grannar är ett mörkgrönt plastbord eller en plaststol fattigare - jag vågar mig inte på någon närmare identifiering av ursprungsmöbel med tanke på dess nuvarande skick. Hade det handlat om en trämöbel hade det med nöd och näppe varit  lönt att slänga spillrorna i brasan, det är ruskigt finfördelat! Byggarbetsplatsen några hundra meter härifrån har bjudit på kvadratmeterstora isoleringsplattor som nu ligger sönderslagna kring vårt hus och på de kringliggande åkrarna, och cykelstället bjuder självfallet på en klassisk cykeldomino. Det ska faktiskt bli ganska skönt att flytta.
Staketet runt gungorna - här måste utemöbeln ha kraschat i natt

Närbild - obehaglig tanke att man kunde fått den som en projektil i ansiktet...
Möbel i byggsats
Isolering, någon?
/ Thérèse (med hjälm i stället för hatt ...)
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Hanna sa...

Men jösses!

Anna Eleonor sa...

Obehagliga krafter! Tittade längre bak i din blogg och gillar dina bilder på blommor och blader.

Becca sa...

Det finns en anledning till att man ska hålla sig inne i sådant väder!

Följdfråga; är byggisoleringen frigolit? Det är i så fall fantastiskt bra att övervintra blommor på så att de inte blir kalla om fötterna på balkongen...
(eller sitta på i snökojorna nästa vinter, men jag tror att det första alternativet är bättre i skåne)

Thérèse Eriksson sa...

Hanna: I know! Helt galet...

Anna Eleonor: Ja, en smula, men ändå fascinerande på nåt vis. Även om det orsakar stor oreda, uppskattar jag ändå att det finns saker i världen som vi människor ännu inte rår över.
Tack för din komplimang om bilderna- vad kul att du gillar dem!

Becca: Yes, det är frigolit! Har gått och suktat efter dem halva vintern men inte haft hjärta att gå in på själva byggarbetsplatsen och plocka med mig flis. Nu känns det av någon anledning mer berättigat att plocka in några bitar ;-)

Fröken Grön sa...

Ja, attans vad det har blåst i natt och under förmiddagen! Jag vaknade vid 2-snåret i natt, då jag trodde att hela huset skulle lyfta och fladdra iväg. Här i nordöstra Skåne är det en hel del träd som har fallit omkull, men vi klarade oss tack och lov med en omkullblåst soptunna den här gången.
Hoppas du har en skön tisdagkväll! (Och att du kan ta av dig den där hjälmen nu, hihi!)
/Anna-Karin

Thérèse Eriksson sa...

Fröken Grön: Ja, det var mastigt i natt, minst sagt. Skönt att höra att både hus och tak stannade på plats, en soptunna får nog ändå ses som ett ok resultat av denna natt.
Hjälmen är utbytt mot nattmössan och jag ser fram emot en natt utan vindens illtjut kring huvudkudden ;-)