tisdag 22 februari 2011

Russinbröd (rågbullar med russin)

För några dagar sedan blev jag ohyggligt sugen på russinbröd, ni vet, såna där rågfrallor med russin i som i alla fall jag fick som barn. Efter att ha dammsugit internet utan att hitta något riktigt bra recept, skapade jag helt enkelt ett eget. Jag utgick från Anna Bergenströms grundrecept i Annas Mat (jag har dock den äldre versionen av boken) och modifierade med hjälp av de inte riktigt perfekta recept jag hittade på nätet.  Resultatet blev detta:
De är inte särdeles bildsköna de små rackarna, men blev förvånansvärt goda!
Russinbröd/rågbullar med russin (40 st)
0,5 liter mjölk *
0,5 liter vatten
2 tsk salt * 
50 g färsk jäst
1 påse brödkryddor (ca 2 msk)
3 dl russin * 
5 dl rågmjöl *
1 liter rågsikt *
7 dl vetemjöl + 1-2 dl för utbakning *
0,75 dl brödsirap 

Värm degspadet (mjölk & vatten) till 37 grader och häll i en bunke. Smula i jästen (jag valde att använda halv jästmängd och i stället jäsa lite längre, man kan sannolikt ta 100 g jäst om man har bråttom!) och rör till den löst upp sig. Tillsätt salt, brödkryddor, brödsirap och russin och rör till slät smet . Tillsätt nu de tre mjölsorterna under ständig omrörning, jag använder alltid min assistent så degen knådas ordentligt. Börja med det grövsta, rågmjölet, därefter rågsikten och till sist vetemjölet. Arbeta degen ordentligt och låt sedan jäsa övertäckt till dubbel storlek, med den här jästmängden tog det ungefär en timme. Snåla inte med jästiden, rågen gör gärna brödet tungt så det behöver all tid det kan få för att lyftas och luftas. 

Arbeta snabbt ihop degen på bakbordet, dela i fyrtio bitar, rulla till runda bullar och lägg på plåt. Låt återigen jäsa till generös dubbel storlek, 30-60 minuter, under bakduk. Grädda i 12-15 minuter mitt i ugnen i 225 grader. Ta ut och njut! 

* ekologiskt alternativ finns

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: