söndag 13 mars 2011

Grön currypasta

En av de böcker jag köpte på bokrean var "Gott och grönt - ur Allt om Mat". Den var en chansning, jag har tyvärr ganska dålig erfarenhet av vegetariska kokböcker, men för en gångs skull slapp jag bli besviken! Vi har redan lagat ett flertal rätter ur boken, alla med riktigt lyckat resultat. Idag tänkte jag därför dela med mig av ett recept på grön currypasta som passar utmärkt till thaigrytor. Vid första anblicken kan receptet se lite bökigt ut, men det är egentligen bara hackandet av grönsakerna som tar tid, annars går det som smort!

Färsk grön currypasta
5 salladslökar
1 stjälk citrongräs
4 gröna chilifrukter (spansk peppar)
2 klyftor vitlök *
1 msk riven färsk ingefära *
6 limeblad (vi har använt torkade och det funkar finfint)
1 kruka färsk basilika *
1 kruka färsk koriander (orginalreceptet säger 2 krukor men vi har nöjt oss med 1) *
saften av en lime *
½ dl olja med neutral smak (vi använder solrosolja) *
½tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär av botten och toppen på salladslöken och citrongräset, rensa chilin från kärnor och skär allt i småbitar. Skala vitlök och ingefära och krossa dem lätt. Lägg ingredienserna i en skål och smula över de torkade limebladen, eller strimla dem om du använder färska. Mixa alltihopa till en tjock pasta. Tillsätt övriga ingredienser - basilika, koriander, limesaft, olja, salt och peppar - och mixa ytterligare. Pastan håller sig minst en vecka i kylskåpet, och går också utmärkt att frysa. Ett tips är att frysa satsen i två burkar, då det ofta räcker med en halv sats till en rätt. 

/ Thérèse

Inga kommentarer: